Digitalizace přijímacího řízení

Hlavním cílem digitalizace přijímacího řízení na střední školy je zjednodušení procesů u všech zainteresovaných stran (uchazeči a zákonní zástupci, školy, Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání). Významnou výhodou pak bude skutečnost, že v okamžiku vydání rozhodnutí o přijetí bude eliminována doba nejistoty, která souvisela s možností podání zápisových lístků v desetidenní lhůtě. Díky prioritnímu seřazení škol na přihlášce budou mít všichni zainteresovaní okamžitou informaci o své škole, a tedy zmizí problém s tzv. velkým počtem neumístěných uchazečů v první fázi přijímacího řízení. Pro první i druhé kolo přijímací řízení už nebudou aplikovány zápisové lístky.

  • Evidence všech přihlášek, jak do maturitních oborů, tak oborů s výučním listem v jednotném informačním systému.
  • Možnost podat v 1. a ve 2. kole přihlášky až na 3 školy (až 5 v případě podání přihlášek do oborů vzdělání s talentovou zkouškou), toto se bude týkat oborů vzdělání s maturitní zkouškou i oborů vzdělání s výučním listem.
  • Zachování 2 pokusů možnosti konat testy jednotné přijímací zkoušky (JPZ), a to nově i pro uchazeče, kteří se hlásí pouze na jeden maturitní obor.
  • Střední školy nebudou mít zákonnou povinnost zohlednit jako jedno z kritérií přijímacího řízení výsledky předchozího vzdělávání ze ZŠ, zůstane však možnost toto kritérium použít.
  • Školní část přijímacích zkoušek bude skládána v průběhu delšího období, a to i před konáním JPZ.
  • Systém bude bezprostředně po vyhodnocení výsledků přijímacích zkoušek (JPZ a školní části) řediteli středních škol na základě prioritizace uchazeče přiřazovat uchazeče ke konkrétním školám.

Dochází ke změně v možnosti podání přihlášky ke studiu. Ta by měla mít v budoucnu výhradně elektronickou podobu. V první fázi digitalizace v tomto školním roce budou mít však uchazeči možnost podat přihlášku buď v písemné formě bez elektronického systému, resp. písemně s podporou elektronického systému, nebo výhradně elektronickou formou s ověřením zákonného zástupce prostřednictvím elektronické identity. V případě, že uchazeč nebude chtít nastoupit na určenou školu, bude mít povinnost na dané škole podat „vzdání se“ svého místa (formálně jde o zpětvzetí přihlášky).

Přihlášky do oborů s talentovou zkouškou podají uchazeči letos v listopadu ještě podle stávající legislativy pouze v písemné formě. Počítá se s tím, že každý, kdo podá přihlášku do oboru vzdělání s talentovou zkouškou a zároveň následně k 20. 2. 2024 podá elektronicky přihlášku do oborů vzdělání bez talentové zkoušky, uvede do této přihlášky také i ty dvě školy, které byly s talentovou zkouškou podány v listopadu 2023. Tak dojde k digitalizaci všech přihlášek. Ty pak ještě překontrolují ředitelé škol.

Úpravy procesu přijímacího řízení do středních škol se neobejdou bez novelizace školského zákona a prováděcího právního předpisu, tedy vyhlášky č. 353/2016 Sb., o přijímacím řízení ke střednímu vzdělávání. Podle časového harmonogramu by během ledna 2024 měly být vyřešeny legislativní úpravy a připraven funkční systém tak, aby mohla začít jeho pilotáž.

Digitalizace procesu přihlášek bude zajištěna informačním systémem, který v souladu s připravenou novelizací školského zákona, spustí Cermat ve spolupráci s MŠMT nejpozději k 15. 1. 2024. Protože z legislativních a časových důvodů není možné stihnout řádné dokončení procesu v červenci zahájené veřejné zakázky, byla tato veřejná zakázka zrušena a Cermat zajistí vývoj systému tzv. „in-house“, tedy vlastními zaměstnanci. Celkové náklady na vlastní vývoj budou výrazně nižší než nejlevnější nabídka ve výběrovém řízení, která nesplňovala podmínky zadávací dokumentace a musela být vyloučena.


Školní poradenské pracoviště

V případě potřeby se obraťte na školské poradenské pracoviště! Školské poradenské pracoviště (dále ŠPP) tvoří tým odborných pracovníků školy a je zřízeno k zajištění a realizaci výchovně vzdělávací strategie školy. Tým odborníků poskytuje poradenské služby žákům a jejich zákonným zástupcům. Kromě toho se podílí na tvorbě a rozvoji výchovně vzdělávacího systému tak, aby se škola stala životaschopným a funkčním organismem, školou otevřenou, připravenou na kvalitní komunikaci s rodiči i mimoškolními institucemi, schopnou inspirovat pedagogické pracovníky k samostatnému a tvořivému jednání s vysokými nároky na kvalitu vzdělání.

Tým ŠPP:

  • výchovný a kariérový poradce: Mgr Jiřina Zámarská
  • metodik prevence: Mgr. Petra Kotlárová
  • školní psycholog: Mgr. Natalja Moński
  • školní speciální pedagog: Mgr. Nathalia Ifandisová, Mgr. Ivana Procházková

Konzultační hodiny:

pondělí od 14:30 do 15:30 hodin, nejlépe po telefonické domluvě (viz kontakty).